Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych nr 1
im. Stanisława Staszica w Siedlcach

Aktualności

Drodzy Uczniowie i Szanowni Rodzice!

czwartek, 26 marca 2020

W związku ze znaczną i nagłą zmianą w naszym codziennym funkcjonowaniu, przesyłam poniżej kilka wskazówek, jak się w tym odnaleźć. Mają one za zadanie pomóc zachować równowagę w niecodziennym, acz niekonieczne przykrym, dla nas czasie. Czyli jak nie zwariować w okresie epidemii.


Przede wszystkim – zachowajmy normalność i codzienny rytm dnia. Niech zmiany w naszej aktywności nie będą, w miarę możliwości drastyczne.

1) Nie marnujmy tego czasu na przesypianie poranków, pamiętając o optymalnym czasie snu. Niech to będzie okres dobrze wykorzystany, a nie zmarnowany. Nie traktujmy tego czasu jak dodatkowe, niekończące się wolne.

2) Spożywajmy regularnie posiłki, jedzmy zdrowo, trzymajmy się zrównoważonej diety i wietrzmy pomieszczenia.

3) Dostosowujmy nasz plan dnia do zmieniającej się sytuacji. Nie walczmy z tym, na co nie mamy wpływu. Uczniowie niech będą regularni i obowiązkowi w zajęciach on-line i w odrabianiu prac domowych. Rodzice niech wydzielą sobie czas i przestrzeń na swoje obowiązki oraz na czas spędzony z dziećmi. Wspólnie szukajmy alternatyw dla dotychczasowych codziennych aktywności.

4) W zdrowym ciele zdrowy duch! Nie rezygnujmy z aktywności fizycznej. Zaplanujmy regularny plan ćwiczeń fizycznych w domu. Może być to: rozciąganie, ćwiczenia siłowe, oddechowe, czy relaksacyjne. Zachęcam, aby planować i realizować to wspólnie całą rodziną, jak to niegdyś bywało podczas porannej gimnastyki: https://www.polskieradio.pl/7,Jedynka/7562,Gimnastyka-poranna

5) Ograniczmy czas spędzany przed komputerem.
Komputer sam w sobie nie jest niczym złym, aby tylko zachować umiar.
Rodzice – dbajmy o to, ile czasu spędzają dzieci przed komputerem i po jakie treści sięgają.

Z wartościowych aktywności on-line można wybrać się np. na spacer po British Museum: https://britishmuseum.withgoogle.com/ lub po paryskim Luwrze: https://www.louvre.fr/en/visites-en-ligne.

Można zobaczyć również co do zaproponowania na wieczór ma opera wiedeńska:
http://operalovers.pl/wiedenska-staatsoper-rusza-dzis-z-bezplatnymi-streamingami/?fbclid=IwAR3OYphrY5etcFsdZnbGGFA3zF0M85llzZIU3wbf00Z4KVimjPFL9p4C_ZA

lub Teatr Wielki:

http://vod.teatrwielki.pl/stream/vod/straszny-dwor-1/?fbclid=IwAR3N3plH49CSTQyd9EyW4tpAw2_7jXg3Gb4v1AGvGxGgrcShh8U-Az2PgqE

6) Wykorzystajmy doskonały moment na nadrobienie zaległości książkowych. Mamy teraz czas na zagłębienie się w ulubioną lekturę w wolności.

7) Rozwijajmy swoje pasje, realizujmy pomysły, na które nigdy nie było czasu, które zawsze odkładaliśmy przez codzienny pośpiech.
Nauczmy się czegoś nowego! Może być to nauka nowego języka obcego, nauka wytwarzania ceramiki, nauka gry na gitarze czy nauka serwisu roweru. To od Was zależy, z jakimi umiejętnościami wyjdziecie z okresu kwarantanny. Potraktujmy ten czas jako niepowtarzalną szansę na własny rozwój.

8) Dobrze jest wiedzieć co się dzieje, ale nie popadajmy w panikę w nieustannym oglądaniu, czytaniu, słuchaniu wiadomości (również w mediach społecznościowych). Wystarczy, że zasięgniemy informacji 1 raz dziennie. Opierajmy się tylko na sprawdzonych informacjach z Ministerstwa Zdrowia: https://www.gov.pl/web/zdrowie/wiadomosci

9) Rodzice – rozmawiajmy z dziećmi spokojnie na temat radzenia sobie z nową sytuacją. Wspólnie szukajmy rozwiązań, ustalmy plan działania i wspólnego pożycia. Pomóżmy dzieciom łagodzić stres i lęk, pozwólmy im wyrazić swoje emocje, dajmy im poczucie bezpieczeństwa, oparcie. Interpretujmy w mądry sposób informacje medialne dla dzieci.

10) W trudnych sytuacjach nie bójmy się prosić o pomoc psychologiczną.

Pamiętajmy, że wychodzimy z domu, tylko w razie konieczności. Dbajmy o siebie i innych wokół nas. Stosujmy się do zaleceń Ministerstwa Zdrowia, zachowując przy tym zdrowy rozsądek i nie popadając w panikę. Cieszmy się tym, że świat na jakiś przystanął i doceńmy to, że możemy spojrzeć na swoje życie z nowej, nieznanej dotąd perspektywy.

Nasze zdrowie jest teraz najważniejsze!

Opracowała: Ewa Wojciechowska- pedagog